banner440

banner357

banner369

Kurban Bayramında Beslenme

Gaziantep Özel Sani Konukoğlu Hastanesi Beslenme ve Diyet Uzmanı Gülen Mavi, kurban bayramında, et tüketiminin artması, öğün düzeni ve sayısının değişmesi gibi beslenme değişikliklerinin, kronik hastalığı olan bireylerde sağlık problemlerine neden olabileceğini söyledi.

SAĞLIK 17.10.2012, 08:26 17.10.2012, 08:26
540
Kurban Bayramında Beslenme

Mavi, şişmanlık, kalp-damar hastalığı, diyabet, hipertansiyon, mide rahatsızlığı ve benzeri kronik rahatsızlığı olan bireylerin bu dönemde beslenmelerine daha da özen göstermeleri, aşırı yağlı etler yerine az yağlı etleri tercih etmeleri gerektiğine dikkati çekti.

 

Et tüketilirken etin niteliği yanında nasıl pişirileceği, ne kadar ve hangi besinlerle birlikte tüketileceğinin önemli olduğuna vurgu yapan Mavi, “Bu nedenle kurban etinin ne miktarda, nasıl ve ne ile birlikte tüketileceğini bilmek, sağlıklı saklama, hazırlama ve pişirme yöntemlerini uygulamak, hastalıklı insanlar kadar, sağlıklı bireyler için de önemlidir” dedi.

 

DOYMUŞ YAĞLARA DİKKAT

Etin iyi kalite proteinin yanı sıra yağ, demir, çinko, fosfor, magnezyum, potasyum gibi mineraller, özellikle B1, B2, B3, B12 vitaminlerini de içerdiğini kaydeden Mavi, “Etin içeriğinde bulunan yüksek oranda doymuş yağlar kan kolesterol düzeyini yükseltip, koroner arter hastalıklarına zemin hazırlar. Bu nedenle bayram sürecinde etin tüketilen miktarında olağandışı artış olmamasına özen gösterilmeli, bir yetişkinin günlük tüketmesi gereken et miktarının yaklaşık 90-120 gram olduğu göz ardı edilmemelidir” şeklinde konuştu.

 

ETİ BEKLETİN

Etin içindeki demirin emiliminin artırılması için C ve E vitaminlerinden zengin olan sebze ve meyvelerin etle birlikte tüketilmesi gerektiğini anlatan Mavi, şöyle devam etti:

 

“Et içeriğinde az bulunan doğal lifler, B1 gibi önemli vitamin ve besin öğelerini beslenmemizden eksik etmemek için, bu minerallerin bulunduğu ekmek, pilav, börek, çorba ve benzeri besinleri etle birlikte uygun miktarda almak gereklidir. Protein, kalsiyum, fosfor, B2, B12 ve A vitamini olmak üzere birçok besin öğesinden zengin olduğu için yoğurt, cacık, ayran gibi süt ve süt ürünleri de etle birlikte alınması gereken besin öğelerindendir.

 

Mide ve bağırsak rahatsızlıkları olanlar etleri hemen değil, buzdolabında birkaç gün beklettikten sonra tüketmeli. Et ile yapılan yemekler etin kendi yağı ile pişirilmeli, ayrıca yağ eklenmemeli. Etin yağda aşırı kızartılması ve kömür ızgarasında ateşe çok yaklaştırılarak pişirilmesi kanserojen maddelerin oluşmasına ve vitaminlerin kaybına, etin dış yüzeyinin yanmasına, dolayısıyla su ve besin değerlerinin kaybına sebep olmaktadır. Bu nedenle pişirme yöntemi olarak kızartma ve çok yüksek ısıda pişirme yerine, haşlama ve fırında ızgara yöntemleri kullanılmalı.”

 

PARÇALARA AYIRIN

Kurban etlerinin parçalar halinde temiz kaplara konularak ve öncelikle güneş görmeyen serin bir yerde, 14-16 santigrat derecelerde, 5-6 saati geçmeyecek şekilde bekletilmesi gerektiğini anımsatan Mavi, özetle şu bilgileri verdi:

 

“Bekletme sırasında etlerin hava alması sağlanmalı ve bu süre sonunda oda sıcaklığına ulaşan etler buzdolabına kaldırılmalı, 4 ve 5 santigrat derece arasında muhafaza edilmelidir. Kurbanlık etin dayanma süresi, kesim kalitesine ve parçaların büyüklüğüne göre değişmekle beraber, normal buzdolabı koşullarında en fazla 3-4 gündür. Ancak, etler kıyma haline getirilirse bu süre 1-2 gün kadardır.

 

Etlerin daha uzun süre muhafaza edilebilmesi için buzlukta -18 santigrat derecede dondurulmuş olarak saklanması gerekir. Ancak dondurulmuş etlerin de belirli bir raf ömrü olduğu unutulmamalı. Etlerin bütün olarak değil, küçük parçalara bölünerek, yağlı kağıda veya buzdolabı poşetine sarılarak derin dondurucuda 4 – 6 aydan fazla saklanmaması gerekir.

 

Etler yemek içinde kullanılacak şekilde parçalara ayrılarak dondurucuya konulmalı, kullanılmak istenildiğinde, bakteri üremesini azaltmak için dondurulmuş gıda ürünleri buzdolabının sebzelik kısmında çözdürülmelidir. Çözdürülen et hemen pişirilmeli, çözdürülmüş ürünler tekrar dondurulmamalıdır.”

Yorumlar (0)
Yorum yapabilmek için lütfen üye girişi yapınız!
banner359
31
az bulutlu
Günün Anketi Tümü
jethaber.com.tr Haber Sitesini Nasıl Buluyorsunuz
jethaber.com.tr Haber Sitesini Nasıl Buluyorsunuz
Namaz Vakti 12 Haziran 2021
İmsak 03:10
Güneş 04:58
Öğle 12:32
İkindi 16:24
Akşam 19:56
Yatsı 21:35
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Beşiktaş 40 84
2. Galatasaray 40 84
3. Fenerbahçe 40 82
4. Trabzonspor 40 71
5. Sivasspor 40 65
6. Hatayspor 40 61
7. Alanyaspor 40 60
8. Karagümrük 40 60
9. Gaziantep FK 40 58
10. Göztepe 40 51
11. Konyaspor 40 50
12. Başakşehir 40 48
13. Rizespor 40 48
14. Kasımpaşa 40 46
15. Malatyaspor 40 45
16. Antalyaspor 40 44
17. Kayserispor 40 41
18. Erzurumspor 40 40
19. Ankaragücü 40 38
20. Gençlerbirliği 40 38
21. Denizlispor 40 28
Takımlar O P
1. Adana Demirspor 34 70
2. Giresunspor 34 70
3. Samsunspor 34 70
4. İstanbulspor 34 64
5. Altay 34 63
6. Altınordu 34 60
7. Ankara Keçiörengücü 34 58
8. Ümraniye 34 51
9. Tuzlaspor 34 47
10. Bursaspor 34 46
11. Bandırmaspor 34 42
12. Boluspor 34 42
13. Balıkesirspor 34 35
14. Adanaspor 34 34
15. Menemenspor 34 34
16. Akhisar Bld.Spor 34 30
17. Ankaraspor 34 26
18. Eskişehirspor 34 8
Takımlar O P
1. Man City 38 86
2. M. United 38 74
3. Liverpool 38 69
4. Chelsea 38 67
5. Leicester City 38 66
6. West Ham 38 65
7. Tottenham 38 62
8. Arsenal 38 61
9. Leeds United 38 59
10. Everton 38 59
11. Aston Villa 38 55
12. Newcastle 38 45
13. Wolverhampton 38 45
14. Crystal Palace 38 44
15. Southampton 38 43
16. Brighton 38 41
17. Burnley 38 39
18. Fulham 38 28
19. West Bromwich 38 26
20. Sheffield United 38 23
Takımlar O P
1. Atletico Madrid 38 86
2. Real Madrid 38 84
3. Barcelona 38 79
4. Sevilla 38 77
5. Real Sociedad 38 62
6. Real Betis 38 61
7. Villarreal 38 58
8. Celta de Vigo 38 53
9. Granada 38 46
10. Athletic Bilbao 38 46
11. Osasuna 38 44
12. Cádiz 38 44
13. Valencia 38 43
14. Levante 38 41
15. Getafe 38 38
16. Deportivo Alaves 38 38
17. Elche 38 36
18. Huesca 38 34
19. Real Valladolid 38 31
20. Eibar 38 30
Günün Karikatürü Tümü